söndag 16 juni 2013

Tro, hopp och kärlek.

Vad är Tro, Hopp och Kärlek egentligen?
Wikipedia har inget svar på den frågan.
 
 



Så jag frågade dem som tydligen har svar på allt.

Det var ett svar.
Vet dock inte om jag köper svaret. Köper & köper. Jag betalade i alla fall 12 kr för messet.
 


Så Bibeln kom fram ikväll. Måste ju läsa.

Nya testamentet, Nya Korinthierbrevet, kapitel 13 och vers 13. Just den versen säger mig ingenting mer än 118100. 
Verserna 1-7 gav mig mer. Nickar. Känner. Håller med. Klokt skrivet.
Men det här med Tro, Hopp och Kärlek är fortfarande obesvarat. Kanske mest för att jag fått för mig att jag ej kan tro på religiösa skrifter.
  
Så mina funderingar fortsätter.
 
Är det vackra, men naiva drömmar?
Det här om Tro, Hopp och Kärlek.
 
Är det en underbar, omöjlig utopi?
 
Är det förvridna ordlekar?
Så länge hoppet finns, så finns kärleken.
Finns hopp så finns kärlek. Så länge du tror på hoppet.
Hoppet om kärlek finns om du tror på kärlek. Annars inte.
 
Och efter Bibeln, tas frågorna till ytterligare en nivå:
Är det för att jag inte tror på religion, Gud, Nattvarden och heliga skrifter som Bibeln? Är det därför som Tro, Hopp och Kärlek är en omöjlighet för mig? En omöjlighet att uppleva, uppnå och förstå?
 
..
Detta mötte mina ögon i fredags.
 
Innanför denna dörr finns mycket av det jag föreställer mig om Tro, Hopp och Kärlek.
 

Där finns människor som jag beundrar.
Människor med tro, i sin rätta bemärkelse. Tron på livet, tron på lycka, tron på sin egen styrka, tron på den sanna kärleken.

Där finns hopp.
Och där finns kärlek. Villkorslös kärlek.







Och för en stund får jag känna nyckeln nära mitt hjärta.
 

Inga kommentarer: