fredag 7 juni 2013

Grym morgon med PT.

Så var äntligen dagen här.

Vaknade vid halv fem. Till klarblå himmel och fredag.
Katten ville idissla och jag ville dricka kaffe. Han satte sig på gräsmattan och kisade upp mot himlen. Hans nosborrar fladdrade febrilt. Jag tror att han i det ögonblicket, njöt till fullo av livet.

Själv satt jag på trappan, med kaffemugg i ena näven och shortsen i andra.
Jag ville ju nu. Inte vänta till klockan åtta. Var rastlös. Hade myror i brallan.

Kollade ner i koppen. Slut. Gick in och fyllde på nytt.
Skrev en inköpslista inför helgen. Plockade undan disken. Sorterade skorna i hallen. Gick ut till katten. Lirkade loss två maskrosor som jag haft i periferin den senaste veckan, men exemplariskt undvikit. Löste en kvarts korsord från en damtidning från 2011.

..
Sedan var det läge. Läge att ta sitt pick och bege sig.

Med vetskapen om hur illa jag skött vår deal, så skämdes jag redan nu för allt jag skulle komma att bekänna.

Men han är min höger. Han är foten i ryggmärgen. Han är min coach. Han är min motivator.














...
Invägning.
Hör mig själv le sådär fånigt med lite darr i tonen när jag iakttar hur han under tystnad går igenom siffrorna.

....
Högintensiv förbränning. Maximus.
Nya dealen: Minska fettmassan och bygga muskelmassa.

Jag är med. Jag är verkligen med.

.....
Rep. De där grova, tunga repen. Långa slag. Korta slag i knäböj. Hårda slag med knäböj. 30 sekunder. 3 set.
Någonstans här. I början av passet.
Då kom illamåendet.


Pilatesboll. Horisontellt läge, upp med höften. Spirak linje, Baksida lår. 15 repetitioner.
TRX-band. Handstående planka. Knäböj. 15 repetitioner.
Squats. 10-kilos viktplatta. Djupa knäböj. Upp med viktplattan med raka armar över huvudet. 4 minuter.
Fällkniv, crunches och min gamle vän Plankan.

Pull-ups. På med det vita talket. High-five så att pulvret dammar och jag får OS-känsla Kontroll. Fokus. Motvikt vid gungning.
Det var här som kicken satte in.
Som illamåendet försvann.

Förra gången klarade jag inte en enda. Och då trodde jag inte heller att jag skulle klara en enda. Det var usel mental självkontroll. Kass attityd. Svart ridå.

Idag räknade vi ner tillsammans. Mittemot varandra hela tiden. Han pushade mig och fick mig att tro på min egen styrka.

Fem stycken. Sedan sex stycken. Därefter sju stycken.
Ordentligt. Kontrollerat. Inget slarv. All in.

......
Jag hade en grym morgon med Mr PT.

Supernervös. Pirr i magen. Otålig.
Andfådd. Ont i lungorna. Torr i munnen.
Ont i lungorna. Hyperventilation. Rödsprängda ögon.
Vattnet slut. Orkar inte böja mig för att plocka upp handduken. Mår illa.
Mår riktigt illa. Kvider. Blodsmak i munnen.
Kan inte resa mig. Rullar runt på alla fyra och asar mig upp.
Klockan är tio över nio.
Djupandning. Dunk i ryggen. Leende. Ny krafter. Sista krafterna.
Slut. Högt stön av adrenalin. Utmattning. Mer levande än på länge.

High-five. Ryggdunk. Leende.

.......
Ny tid bokad.

Inga kommentarer: