onsdag 5 juni 2013

Från ett köksfönster.

Jag tycker om att diska.

Jo, det är faktiskt så.
Diskmaskinen har genom historien sällan använts. Köpte den för att "den är bra att ha med alla barn och så". Den heter Futura. Med tanke på det så kan den kanske ändå då vara bra att ha.

Trivs med det ljumna vattnet, den fluffiga tvättsvampen, löddret som kittlas. Och att prydligt ställa upp de rena köksprylarna i diskstället, allt i sin rätta ordning.

Stunden vid diskhon är en filosofisk stund. Försöker fortfarande komma fram till vad som finns längst borta: himlen eller universum.
Stunderna kan även vara politiska. Jag löser alltid världens problem då.

Ja, att diska för mig är mer en hobby än ett vardagligt måste.

Fantasin blir dock en aningen begränsad av att glo in i en kökslucka. Min kreativitet kommer liksom inte igenom det där trät. Har koll på varenda millimeter av det där handtaget. Har även resonerat kring en ungefärlig matematik för ackordet på produktionslinan av just den modell av handtag.

Så tänk: att diska med blicken ut från ett köksfönster!

Tills min blick kan vandra där, så får en ängel göra det.
 

Inga kommentarer: