torsdag 25 april 2013

Jubileum Knäprotes.


Det är 4 år sedan jag fick min knäprotes.

Den var den 21 april 2009. Lunds Universitetssjukhus. Team Rydholm/Knutsson.

Resten av det året kom att bli en tuff tid med nya självinsikter & hårda sanningar.
Och det kom sedermera att bli det mest underbara, otroliga och lyckligaste jag varit med om.
Fortfarande (trots gåsfot och abrubt slut på löpningen).

Innan.
Jag orkade inte mer. Jag var trött på att dagarna aldrig tog slut. Det ständiga behovet av mer och fler tabletter, men ändå mer och mer smärta. Jakten på det ständiga ruset. Dödsångesten när jag nått det och det så snabbt försvann.
 
Sen.
Ja, dikterna beskriver det bäst.
 
"Det gnager"

 
Som om jag själv håller i sågen
och med all min kraft vill komma igenom
senor och brosk och muskler.
 
Som om en råtta gnager
på skelettet i det högra
så är smärtan
när stygnen sakta dras upp
 
 
 
 
"Till er som gör allt"
 
vita älvor
ni tröstar och stärker 
överallt finns ni
gåvornas mirakel
ni lämnar inte
trots mina ropens klagan
 
förtjänar jag det?
 
helaren
vars händer och sinnen
så klanderfritt och perfekt 
tar mina lemmar itu
och bygger ihop dem igen
med plastbitar och skruvar 
 
du läker min kropp
du är min räddning
du gör allt du kan
och du gör det perfekt

tack för att ni givit mig
en chans till omstart.

tack för att ni gör allt
för mig.
  
Nu.
Det har nu gått fyra år. Och jag minns ögonblicket, det Där ögonblicket när mitt nya livs fysiska lycka på riktigt kom till mig. 
 
Det var sensommaren 2011 i Malmö.
Hade glömt några papper på kontoret och gubbarna väntade i bilen.
Så jag sprang. Bara ett tiotal meter, men ändå. Jag sprang.
 
Och så slog det mig. Så kom ögonblicket.
När jag insåg att det inte gjorde ont i benet. Inte något.
Hur mycket jag än kände efter så fanns ingen smärta.
 
Det var ett magiskt ögonblick.
 
 
Nästa år är det 5-årskontroll. Fick veta att Dr. U då hunnit gå vidare till pension. Hade velat visa honom hans mästerverk.
Jag planerar nu en överraskning för Dr. U. Och hoppas det blir ett minnesvärt ögonblick för honom.

Inga kommentarer: